-->

رانندگی در قبرس

رانندگی در قبرس وگرفتن گواهینامه قبرس

رانندگی در قبرس شمالی یا TRNC مانند انگلستان از سمت چپ است. در واقع محل فرمان ها بر عکس ایران و خیلی از کشورهای دیگر است. بنابراین باید هنگام ورود به قبرس شمالی به این شیوه رانندگی عادت کنید.

گواهینامه رانندگی در قبرس شمالی تا سه ماه قابل استفاده است و البته باید به گواهینامه بین المللی تبدیل شده باشد که این کار به صورت غیر حضوری در ایران انجام می‌شود و اعتبار یکساله دارد. شما می توانید با راهنمایی کارشناسان دیاکو برای تبدیل گواهینامه خودتان اقدام کنید.

بعد از این مدت شما الزاما باید نسبت به دریافت گواهینامه اقدام نمایید. مدت سه ماهی که بیان گردید ممکن است بر اساس اعلام دولت قبرس تغییر نماید.

رانندگی در قبرس وگرفتن گواهینامه قبرس

دریافت گواهینامه برای رانندگی در قبرس

مدارک لازم برای دریافت گواهینامه در قبرس شمالی عبارتند از:

  1. اصل پاسپورت و کپی آن
  2. عکس رنگی جدید
  3. داشتن شرایط اقامت:
    1. در صورت داشتن سن زیر 60 سال، یک فتوکپی از صفحه مهر اقامت موقت در پاسپورت.
    2. اگر سن بالای 60 سال داشته باشد و پاسپورت دارای مهر اقامت موقت نباشد، یک نامه اقامتی Muhtars مورد نیاز است
  4. عکس رنگی هم اندازه پاسپورت
  5. اصل گواهینامه ملی به همراه کپی آن
  6. فرم درخواست تکمیل شده – به زبان ترکی یا انگلیسی
  7. پرداخت هزینه صدور گواهینامه که بر اساس نوع و مدت گواهینامه متغیر است.

شما به صورت موقت یک برگه دریافت می‌کنید که باید همیشه همراه شما باشد و جایگزین گواهینامه اصلی شماست تا زمانی که گواهینامه شما صادر شود. معمولا صدور گواهینامه حدود یک ماه زمان می‌برد.

شما تا زمانیکه اقامت موقت دریافت نکرده باشید، امکان خرید خودرو نخواهید داشت و به همین دلیل لازم است تا خودرو کرایه نمایید. قیمت کرایه خودرو بر اساس در دسترس بودن و تقاضا برای خودرو و نوع خودرو متغیر است اما روزانه بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ لیر برای یک خودروی معمولی در نظر بگیرید. در زمانی که خودرو در اختیار شما باشد و دچار تصادف شوید، بیمه باطل می‌شود و خسارت آن علاوه بر خسارتهای دیگر بر عهده شما خواهد بود.

رانندگی درقبرس مثل رانندگی در انگلیس است!

تست MOT چیست؟

سیستم بازرسی MOT، مشابه سیستم بریتانیا، برای همه وسایل نقلیه در قبرس شمالی اعمال می شود. بازرسی ها در ایستگاه های پلیس انجام می شود و الزامات آن بسیار کمتر از کشورهای اتحادیه اروپا است. خودروهای نو باید هر 3 سال یکبار بازرسی شوند. موتور سیکلت ها و دوچرخه های چهارچرخ باید سالانه بازرسی شوند. این بازرسی برای بررسی سلامت خودرو و نکات ایمنی انجام می‌شود که معادل معاینه فنی در ایران است. این فرآیند در دوره‌های زمانی مشخص انجام میشود و برای این مورد باید ثبت نام انجام شود و بعد از آن بر اساس تاریخ هایی که اعلام می‌ؤود ظرف یک هفته باید به مراکز معین شده مراجعه شود.

لازم است یک آزمایش انتشار گاز در مدت 7 روز قبل از بازرسی MOT انجام شود. این تست‌ها توسط گاراژهای تایید شده انجام می‌شود و هزینه دارد و برای انجام آن نیاز به ثبت نام یا قرار قبلی نیست. عدم انجام MOT جریمه نقدی دارد و جرم است.

برای اطلاع از هزینه هایی که یک فرد در قبرس دارد خواندن مقاله ی ” هزینه های زندگی در قبرس شمالی ” هم توصیه میشود.

مالیات ماشین در قبرس

در جزیره قبرس برای خودروها به صورت سالانه مالیات تعریف می‌شود. این مالیات بر اساس نوع سوخت و نوع خودرو برآورد می‌شود و مالکین به صورت سالانه ملزم به پرداخت آن هستند. قبل از تست MOT یکی از مدارکی که از شما خواسته می‌شود علاوه بر مدارک خودرو،‌بیمه نامه و گواهینامه، همین تسویه پرداخت مالیات سالانه خودرو می‌باشد.

اگر مقیم قبرس هستید می‌توانید از این آدرس https://bub.gov.ct.tr/ مالیات خود را به صورت الکترونیکی پرداخت نمایید.

خرید و فروش خودرو دست دوم در قبرس

این مقاله از کمپانی دیاکو هر چند در مورد رانندگی در قبرس شمالی است اما بهتر است موارد مربوط به خودرو را هم همینجا مطرح نماییم. قبلا برای خرید و فروش خودرو شما نیاز به نامه ای به نام نامه مختار داشتید که از ژوئیه 2020 این نامه مورد نیاز نیست و شما کافی است برای معامله فرم های اولیه را تکمیل نمایید.

رویه خرید و فروش این است که خریدار و فروشنده به همراه مدارک و گذرنامه مربوطه به همراه کپی خودرو باید با حضور در اداره مالیات و تغییر مالک خودرو اقدام کنند. اگر فروشنده در کشور نباشد، خریدار باید نامه دفتر اسناد رسمی یا نوتر دریافت کند که به اداره مالیات اطلاع دهد که این شخص در کشور نیست. این تنها راهی است که یک وسیله نقلیه را دوباره ثبت میکنند.

برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید فروش ماشن کارکرده در قبرس و یا نحوه ی در خواست گواهینامه میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و یا در مجله دیاکو مقالات مرتبط با رانندگی را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *