-->

فرهنگ مردم قبرس شمالی را بشناسیم

فرهنگ مردم قبرس شمالی و هر آنهچه راجع به غذا فرهنگ و پوشش مردم قبرس شمالی باید بدانید

قبرس شمالی کشوری با فرهنگ غنی و و آداب و رسوم فراوان است. به دلیل تاریخ پر فراز و نشیب به قبرس شمالی، شاهد مردمانی با فرهنگ و تمدن مناسب هستیم. هرچند به دلیل مهاجرت از کشورهای مختلف به قبرس به دلیل موقعیت فوق العاده عالی آن از نظر زندگی و کار، شاهد فرهنگ های کشورهای دیگر نیز در این جزیره هستیم؛ با این حال فرهنگ غنی مردم قبرس شمالی همچنان پا بردار و افراد بومی این منطقه به آداب و رسوم خود پایبند هستند.

قبرس منطقه ای جدید نیست که تازه کشف شده باشد. به نظر می رسد قدمت تمدنی قبرس به 9000 سال پیش بازگردد. یعنی چیزی در حدود 7000 سال قبل از میلاد مسیح! پس اینکه انتظار داشته باشیم با مردمانی بافرهنگ مواجه شویم، چندان دوری نیست.

فرهنگ مردم قبرس شمالی و هر آنهچه راجع به غذا فرهنگ و پوشش مردم قبرس شمالی باید بدانید
فرهنگ غذایی و پوشش مردم قبرس شمالی که دارای فرهنگ مردم بسیار متفاوتی از فرهنگ مردم ترکیه و یونان است

نکته جالب توجه این است که آداب و رسوم و فرهنگ مردم قبرس شمالی به گونه ای است که شما با مشاهده آن علاقه بیشتری نسبت به این کشور و زندگی در آن پیدا خواهید کرد. چرا که بسیاری از این آداب و رسوم مشابه کشور ما است. علاوه بر این به دلیل شباهت های دینی با مردم قبرس شمالی، برای زندگی در این کشور احساس غربت نمی کنید.

برای شما اگر قصد مهاجرت به قبرس شمالی یا سرمایه گذاری از طریق خرید ملک را دارید، بهتر است با شرایط فرهنگی این کشور آشنا شوید. در این صورت بهتر می توانید برای زندگی در قبرس شمالی آماده شده و شرایط زندگی در این کشور را درک کنید.

در ادامه تلاش شده تا برخی از مهمترین پارامترهای فرهنگی قبرس شمالی برشمرده شود. پیشنهاد می کنیم حتما قبل از اینکه تصمیم خود را برای مهاجرت به قبرس شمالی نهایی کنید، این مطلب را مطالعه کنید.

زبان و دین مردم قبرس شمالی چیست؟

قبرس دو زبان رسمی دارد؛ ترکی و یونانی. با این حال تقریبا بیش از دو سوم مردم قبرس شمالی به زبان انگلیسی مسلط هستند. با توجه به اینکه جوانان در قبرس به زبان انگلیسی تسلط دارند، تقریبا می توان گفت که شما با دانستن زبان انگلیسی می توانید به خوبی در قبرس زندگی کنید. جالب است که حتی در برخی محله های قبرس، به دلیل حضور ایرانیان، زبان فارسی نیز متداول است!

اکثر مردم قبرس مسلمان هستند. درصد کمی از مردم نیز مسیحی ارتدکس هستند و کلیساهای مختلفی در شهرهای قبرس شمالی وجود دارد.

اگرچه دین اسلام دین رسمی این کشور است؛ اما محدودیت های مذهبی کمتر مورد توجه هستند. با این حال برخی مناسب مثل پخش اذان از مساجد، کاهش ساعات اداری در ماه رمضان و… در این کشور همچون دیگر کشورهای مسلمان مورد توجه است.

شما در قبرس کمتر مشاهده می کنید که فردی لباس مذهبی خاصی پوشیده باشد یا دعوت به دین خاصی کند. به طور کلی در قبرس شرایط دینی آزادانه است و ارتباط خاصی برای تبلیغ دین صورت نمی گیرد.

خانواده و معاشرت در قبرس شمالی

اهمیت خانواده در قبرس بسیار زیاد است. به دلیل فرهنگ ترکیه ای و باستانی غالب بر فرهنگ این کشور، اصالت خانواده اهمیت زیادی دارد. بر خلاف بسیاری از کشورهای اروپایی که ارتباطات کاری و دوستانه بیشتر در مرکز توجگه افراد قرار دارد؛ در قبرس شمالی شاهد ارتباطات ویژه خانوادگی هستیم.

به همین علت است که جشن های خانوادگی مثل عروسی ها، مهمانی ها و… با شور و شوق فراوان برگزار می شود. مهمانی در خانه بزرگان فامیل نیز بسیار مرسوم است و خانواده ها به دیدار پدربزرگ و مادربزرگ خود می روند.

حجم مهمانی ها در قبرس زیاد است. بسیاری از معاشرت های دوستانه یا خانوادگی در قبرس، بیرون از خانه انجام می شود. به همین علت است که تعداد کافه ها و رستوران ها در قبرس شمالی زیاد است و عموما هم شلوغ هستند.

اگرچه در آپارتمان ها همسایه ها ارتباط زیادی با همدیگر ندارند؛ اما در صورت نیاز می توانید با همسایگان خودتان ارتباط برقرار کنید. به طور کلی با افرادی خونگرم و مهمان دوست طرف هستید که می توانید از هم صحبتی و معاشرت با آن ها لذت ببرید.

به طور کلی می توان گفت که دیدگاه مردم قبرس شمالی در مورد خانواده و معاشرت بسیار شبیه ما ایرانی ها است. یکی از مواردی که باعث می شود بگوییم فرهنگ مردم قبرس شمالی بسیار مشابه است، همین ویژگی های معاشرتی آن ها است. در نتیجه احساس غربت کمتری خواهید داشت.

لباس و پوشش در قبرس

همانطور که گفته شد غالب مردم قبرس شمالی مسلمان هستند؛ اما طرز پوشش و لباس پوشیدن آن ها کاملا اروپایی است. به ویژه جوان ترها اصولا تیپ های مدرن اروپایی را بیشتر می پسندند. البته در محیط های اداری پوشش ها کمی متفاوت است.

شما کمتر در قبرس شمالی مشاهده می کنید که کسی با لباس محلی در خیابان حاضر شود. بیشتر افراد لباس های محلی خود را در مراسم های عمومی یا عروسی ها می پوشند. حتی پیرترها هم به جای لباس های محلی از لباس های مدرن استفاده می کنند.

یکی از مهمترین قوانینی که باید بدانید این است که در هنگام ورود به خانه مردم قبرس شمالی باید کفش های خود را دم درب منزل دربیاورید. این یکی از فرهنگ و آداب و رسوم قبرس شمالی است. علت نیز این است که بسیاری از مردم در خانه های خود روی زمین و بر روی فرش می نشینند. طبیعی است که ورود شما با کفش به داخل منزل، باعث آلودگی محل نشستن و یا حتی غذا خوردن افراد شود.

اگر به مراسم خاصی دعوت می شوید، بهتر است حتما قبل از حضور در مراسم نسبت به آداب و رسوم آن مراسم به ویژه در بخش پوشش، آگاه شوید. ممکن است عدم پوشش مناسب باعث بی احترامی به میزبان آن مراسم خاص شود.

فرهنگ غذایی در قبرس شمالی

اگر عاشق تجربه خوراکی های متنوع هستید، قطعا شیفته فرهنگ غذایی قبرس شمالی خواهید شد. تنوع غذا، پیش غذا، دسر و نوشیدنی در قبرس شمالی بسیار زیاد است. به گونه ای که هر نوع سلیقه ای را پوشش می دهد.

ویژگی مهم رستوران ها در قبرس شمالی این است که گوشت مصرف شده در آن ها با ذبح اسلامی است. برای افرادی که به ذبح اسلامی اهمیت می دهند، این کشور مکان مناسبی برای زندگی خواهد بود.

قهوه در قبرس شمالی به طرز خاصی دم آوری می شود. همچنین نوشیدنی های خاصی در کافه های این کشور سرو می شود که قطعا برایتان جذاب است.

در مورد نحوه سرو غذا، مطالب فراوانی گفته می شود. اینکه یک قانون کلی برای آداب غذاخوردن در قبرس وجود داشته باشد، تقریبا محال است. با این حال برخی موارد مثل عدم شروع غذا قبل از میزبان، درخواست برای کمک کردن در آماده سازی میز و… از جمله مواردی است که باید به آن در مهمانی ها توجه داشته باشید.

به صورت کلی فرهنگ مردم قبرس شمالی ترکیبی از فرهنگ مردم خاورمیانه و اروپایی و مدیترانه ای است که بخش قالب آن بیشتر به فرهنگ مردم ترکیه شباهت دارد برای بیشتر شناختن قبرس شمالی می توانید مقالاتی که برای شما در مجله دیاکو جمع آوری کرده ایم را مطالعه کنید و یا برای سوالات بیشتر با مشاورین دیاکو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *